All content of this weblog is subject to copyright law

کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://cclpersian.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد

جمعه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۹

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت ششم

سوال پنجم: موضوع را انتخاب کردم. چطور ثابت کنم که از پس اجرای آن بر می آيم؟ چطور ثابت کنم که من همان کسی هستم که بايد باشم؟



توجه بفرماييد که اين سوال شايد از سوال قبلی مهمتر باشد. چرا؟ به اين علت که ممکن است موضوعی که شما انتخاب کرده ايد، بهترين انتخاب نباشد و در واقع شايد در مرحله انتخاب موضوع تحقيق و نوشتن عنوان تحقيق ناموفق بوده باشيد ولی در مرحله توصيف روش و لوازم مورد نياز تحقيق نشان می دهيد که می دانيد از کجا و چطور روش کار و ابزار مورد نياز تحقيق را استخراج نماييد. بنابراين اگر در اين مرحله، يعنی در مرحله توصيف روش کارتان موفق باشيد، به مدير مرکز تحقيقاتی ثابت کرده ايد که اگر طرح ديگری را به شما بدهند قادر به استخراج روش اجرای آن طرح خواهيد بود. لذا کار دوم در نوشتن طرح تحقيق چيزی نيست جز شرح اينکه مراحل اجرای پروژه چيست و چه امکاناتی مورد نياز است. به عنوان مثال اگر من قصد داشته باشم اثرات کمبود اکسيژن را بر سلولهای اپی تليال قرنيه بررسی نمايم، بايد ادراک تقريباً شفافی از روش اجرای اين طرح داشته باشم. برای اين کار، مقالات موجود در اين زمينه را بايد شناسايی کنم و روش ها و آزمايشهايی را که ديگران به کار گرفته اند را بررسی نمايم. در مثال بالا، اثرات کمبود اکسيژن بر سلولهای اپی تليال را می توان به سه روش انجام داد: مطالعه روی قرنيه زنده (حيواناتی مثل خرگوش يا موش، و يا انسان)؛ مطالعه بر روی قرنيه (يا قطعات قرنيه) باقيمانده از عمل جراحی؛ مطالعه بر روی سلولهای قرنيه کشت داده شده در آزمايشگاه. هر کدام از اين سه روش مزايا و معايبی دارد. پس از مطالعه منابع ممکن است تنها يکی از سه روش فوق را انتخاب کنم. در اين صورت مزايای آن روش و معايب روشهای ديگر را قيد خواهم کرد و دليل انتخابم را شرح خواهم داد. اگر فرضاً روش سوم را انتخاب کنم، جمله های زير را خواهم نوشت.

روش تحقيق: در اين مطالعه برای بررسی اثر کمبود اکسيژن بر سلولهای اپی تليال قرنيه، سلولهای اپی تليال استخراج شده از قرنيه و فنا ناپذير شده به روش آراکی- ساساکی (مرجع در اينجا قيد می شود) در محيط شِم – اکس (شرح داده شده توسط آراکی – ساساکی و همکاران) کشت داده خواهد شد. سپس سلولهای حاصل از کشت در اتاقکهای هايپوکسی نوع ... توليد شده توسط کارخانه ... قرار داده خواهد شد. با استفاده از اين روش، سلولهای مورد نياز برای آزمايش به آسانی استحصال خواهند شد بدون اينکه آزمايشها وابسته به دسترسی به بقايای قرنيه قابل استحصال از عمل جراحی باشد، مضاف بر اينکه سلولهای بدست آمده از قرنيه، معمولا قابل کشت دادن نيستند. علاوه بر اين، سلولهای قابل استحصال از بقايای قرنيه پس مانده از جراحی، معمولا متعلق به قسمتهای محيطی قرنيه است حال آنکه نوع مطالعه مورد نظر ما، نيازمند سلولهای مرکزی قرنيه است که توسط آراکی و ساساکی با استفاده از روشهای مهندسی ژنتيک فنا ناپذير شده اند و به خوبی در آزمايشگاه قابل تکثير می باشند.



اين مثال طولانی را بدين جهت تقديم کردم که خواننده گرامی نمونه ای از توصيف روش تحقيق را در اختيار داشته باشد. خواننده اين مطلب، اگر مدير يک مرکز تحقيقاتی باشد، به راحتی درک خواهد کرد که نويسنده اين مطلب روش کار را می داند و به خوبی روشهای موجود را بررسی کرده است. مدير مرکز، يا بعضی از اعضای گروهی که تصميم می گيرند پروژه پيشنهادی شما را ردّ يا تاييد نمايند، شايد اصلاً معنا و صحت و سقم روشهايی که در بالا شرح داده شده را درک نکنند و دانش فنی لازم برای قضاوت بر اين روش را نداشته باشند، با اینوجود به راحتی از متن فوق درک خواهند کرد که نگارنده در اين زمينه مطالعه دارد و اگر لازم باشد اين پروژه يا پروژۀ ديگری را به او محول نمايند، قاعدتاً قادر به شناسايی روش ها و تکنيکها و لوازم لازم برای اجرای پروژه خواهد بود.



جمع بندی: اگر در شرح دادن روشهای تحقيقتان با قدرت و استنتاج کافی مراحل کارتان را توصيف کنيد، در واقع ثابت کرده ايد که شما مناسبترين فرد برای اجرای اين پروژه يا پروژه های مشابه هستيد.



هیچ نظری موجود نیست: