All content of this weblog is subject to copyright law

کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://cclpersian.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد

سه‌شنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۸۹

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت نهم

ت) پس از توصيف پيشينه موضوع، نوبت به بيان مسئله می رسد. در اينجاست که اهداف پروژه را تعريف می کنيم. اهداف پروژه مبتنی بر ايده تحقيقاتی شما هستند. فرضاً اگر ايده شما بررسی تاثيرات يک ماده ضد باکتريال جديد بر سودوموناس آئروژينوزای گونۀ 6294 در مصرف کنندگان کنتاکت لنز باشد، پيش فرض شما اين است که ماده فرضی شما در مقايسه با 3 نوع ماده ای که قبلاً در محلولهای کنتاکت لنز به کار رفته، اثرگذاری بيشتری دارد. در آنصورت اهداف پروژه عبارت خواهند بود از مقايسه ماده جديد با ماده شماره يک، مقايسه ماده جديد با ماده شماره دو، مقايسه ماده جديد با ماده شماره سه. در ذيل هر يک از اين اهداف ممکن است اهداف ديگری تعيين شوند، مثلاً برای هدف يک، می توان گفت: مقايسه قدرت ضد باکتريال ماده جديد با ماده يک؛ تعيين اينکه ماده جديد به ازای چه غلظتی بيشترين اثر ضد باکتری را نشان می دهد؛ مقايسه شدت اثر ماده جديد بر سلولهای اپی تليال قرنيه. بدينترتيب هر هدف را به زير گروههايی تقسيم می کنيم تا زمينه را برای شرح روشها آماده کرده باشيم. اين ساختار به اختصار در زير نمايش داده شده. بديهی است که در مثال  زير به جای فضاهای خالی بايد نام حقيقی مواد مورد مطالعه قرار داده شود و هر يک از اهداف مطابق توضيحات بالا تکميل شوند.

Hypothesis: Antibacterial effect of ... on Pseudomonas Aeruginosa 6294 is stronger than ... and ... and ... 

  • Aim 1

  • Aim 2

  • Aim 3

    ث) شرح روشها: در اين قسمت همانطور که قبلاً توضيح داده شد، روشهايی که قرار است به کار بگيريم را شرح می دهيم. روشها را به تفکيک هر يک از اهدافی که در قسمت قبلی عنوان کرده ايد شرح می دهيد. به عنوان مثال می توانيد بگوييد: برای اجرای هدف شماره يک ذکر شده در قسمت اهداف، سودوموتاس آئروژينوزا را در به فلان روش کشت می دهيم و سپس ماده ... را با غلظت ... به مدت ... در تماس با کلنی های باکتری قرار می دهيم. شرح روشها بايد آنقدر واضح باشد که فردی که سابقه چندانی در اجرای آزمايش مورد بحث ندارد، موضوع را به آسانی درک نمايد و احساس کند که محقق (شما) تمامی متغيّرها را در نظر گرفته ايد و تا حد امکان آنها را تحت کنترل گرفته ايد.

هیچ نظری موجود نیست: