All content of this weblog is subject to copyright law

کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://cclpersian.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد

سه‌شنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۸۹

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت هشتم

پيشنهاد تحقيقاتی يا طرح تحقيق از چه قسمتهايی تشکيل می شود؟

 
ب) بيان اهميت موضوع تحقيقی که انتخاب کرده ايد: در حين مطالعه کارهای ديگران، ضرورت دارد که به دلايلی که هر فرد برای اهميت تحقيق در اين زمينه ارایه کرده دقت کنيد. مثلاً اينکه عفوتنهای سودومونايی کلاً در چه حد شيوع دارد؟ درمان اين عفونتها با چه مشکلاتی برای فرد مبتلا و چه هزينه هايی برای سيستم بهداشتی درمانی همراه است؟ آيا درمان کامل امکان پذير است؟ در چند درصد موارد عوارضی بر جای می ماند و اين عوارض چقدر مهم هستند؟ چند درصد اين موارد در مصرف کنندگان کنتاکت لنز رويت شده؟ چرا سودوموناس مهمتر از باکتريهای ديگر (مثلاً سراشيا مارچسنس) است؟ اگر بتوانيد پاسخ به اين نوع سوالها را به نحوی ارایه کنيد که اهميت پروژه کاملاً آشکار و اجرای آنرا کاملاً اضطراری جلوه دهد، فرديکه در مورد انتخاب پروژه ها تصميم می گيرد دلايل کافی برای اولويت دادن به پروژه شما را در دست خواهد داشت. فراموش نکنيم که اغلب رؤسا، خودشان هم مرئوس هستند و از بابت اينکه موضوع مورد تقاضای شما را تاييد کرده اند، بعضاً بايد دلايل کافی به بالادستيهای خود ارائه کنند. اگر پاسخ به سوالهای فوق، به زبانی کاملاً ساده و واضح بيان شده باشد، مدافعان شما در دفاع از موضوع شما موفقتر خواهند بود. به عبارت ساده تر، اگر اين موضوع قرار است زمينه کاری تخصصی من باشد و من نتوانم از اهميت آن دفاع کنم، چطور می توانم انتظار داشته باشم که فرد ديگری که ممکن است به اندازه من به اين موضوع علاقه نداشته باشد يا فرصتی برای استخراج دلايل اهميت اين موضوع ندارد، بتواند از موضوع من به خوبی در کميسيون تصميم گيرنده دفاع کند و بودجه را به پروژه من اختصاص دهد؟ در تعريف اهميت موضوع، استفاده از آمار اهميت ويژه ای دارد.


پ) پيشينه موضوع تحقيق: در اين قسمت، حاصل کار ديگران را به اختصار بيان می کنيد. اينکه چه کسان ديگری در اين زمينه کار کرده اند، بيانگر آگاهی شما از کارهای انجام شده و احترام شما نسبت به محققين قبلی و توصيف حفره موجود در مجموعه يافته های ديگران است. زوايايی را که ديگران کاويده اند، بيان می کنيد تا زمينه را برای شرح دادن زاويه نگاه خود و بخشی از معما که هنوز حل نشده فراهم کنيد. قسمتهايی از معما را که حل شده و شما از حل شدنش آگاهيد را بيان و توصيف می کنيد تا گوشه يا گوشه های تاريک و شناخته نشده ای را که قرار است شما روشنگرش باشيد معرفی کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: