All content of this weblog is subject to copyright law

کليه حقوق نوشته های اين وبلاگ و وبلاگهای مرتبط با آن منجمله وبلاگ http://cclpersian.blogspot.com/ در انحصار نگارندگان است و هرگونه نقل و اقتباس و کپی برداری بدون ذکر نام نگارنده به منزله ناديده گرفتن حقوق مولفين و قابل پيگرد می باشد

جمعه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۹

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت پنجم

سوال چهارم: موضوع طرح تحقيقاتی را چگونه انتخاب کنم؟

تا اينجا دريافتيم که هر موسسه تحقيقاتی برای ادامه حيات خود نيازمند به سرمايه گذاری فعالانه در پروژه های تحقيقاتی است. سرمايه گذاری در تحقيقات باعث افزايش شهرت و درآمد موسسات تحقيقاتی است. به همين علت موسسات تحقيقاتی علاقه وافری به شناسايی افرادی دارند که قادر به اجرای پروژه های علمی- تحقيقاتی باشند. به عبارت ساده تر، اگر شما به عنوان يک محقق با تجربه و يا يک محقق آينده علاقمند به پيدا کردن محلی برای فعاليتهای علمی- تحقيقاتی خود هستيد، موسساتی هستند که شايد بيشتر از شما علاقمند به اين هستند که افرادی را پيدا کنند که توانايی اجرای پروژه های آنها را داشته باشند. در هنگام تهيه کردن پيشنهاد تحقيقاتی لازم است تمام مدت اين موضوع را در نظر داشته باشيم که کاربرد پيشنهاد تحقيقاتی چيزی نيست جز آشنا شدن دو نفر با يکديگر، دو نفری که هر دو به دنبال هم می گردند و به هم نياز دارند. اما متاسفانه يا شايد خوشبختانه، نقش محقق در اين آشنايی فعالانه تر از نقش مدير موسسه است. سخن کوتاه اينکه شما به عنوان يک محقق خود را به مدير مجموعه معرفی می کنيد. چگونه؟ در درجه اول، لازم است زمينه کلی تحقيقات را عاقلانه انتخاب کنيم. منظور از عاقلانه چييست؟ منظور اين است که اگر من مدير يک موسسه تحقيقاتی کنتاکت لنز باشم (شتر در خواب بيند پنبه دانه ...) و شما برای من يک پيشنهاد تحقيقاتی دلچسبِ لب چسبِ لب دوزِ قند پهلو در زمينه ديد دوچشمی تنظيم و ارسال فرماييد، کار چندان جالبی نکرده ايد!!!



پس کار اول اين است که موضوع تحقيق را چنان انتخاب کنيد که با محل يا فردی که برای همکاری انتخاب می کنيد جور باشد. اگر موضوع محبوبتان ديد دو چشمی است، بايد مرکزی را شناسايی کنيد که در اين زمينه چندين و چند مقاله چاپ کرده است. راه ديگر اين است که ابتدا دانشمند يا موسسه تحقيقاتی را شناسايی کنيد و بعد زمينه های مورد علاقه آن فرد يا مرکز علمی را شناسايی کنيد و پيشنهاد تحقيق را منطبق با موضوعات مورد علاقه آن فرد يا موسسه تنظيم کنيد.



پس گام اول در نوشتن يک پيشنهاد تحقيقاتی، انتخاب يک موضوع عاقلانه است. موضوع انتخابی شما بايد هميشه و هميشه عاقلانه باشد ولی الزامی ندارد که دهان پر کن باشد. در بسياری از مواقع موضوعات تحقيقاتی بسيار ساده و "دهان خالی کن" خيلی موفقتر هستند چون خيلی راحتتر با خواننده ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال چند سال پيش هنگام کار کردن با مصرف کنندگان کنتاکت لنزهای سيليکن هيدروژل، متوجه شدم که در مواردی که لنز تصادفاٌ به صورت پشت و رو استفاده می شود، نمره نزديک بينی در صبح روز بعد کاهش می يابد. در آن زمان به ذهن من نرسيد که می شد عاقل بود و موضوع تحقيقاتی بسيار ساده ای را پرورش داد. عنوان تحقيق می توانست اين باشد: کاهش صبحگاهی نزديک بينی در استفاده از کنتاکت لنزهای سيليکن هيدروژل پشت و رو. اما خانم اپتومتريست جوانی از اهالی کانادا (اصالتاً اهل اندونزی يا شايد مالزی) دو سال بعد از اين ماجرا بابت همين عنوان بورس تحقيقاتی دکتری گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: